Na terenie Podlasia intensywnie prowadzi się prace związane z budową fragmentów ekspresowej trasy S19. Nadal trwają procedury związane z odwołaniami do decyzji o oddziaływaniu na środowisko dotyczącej części trasy między Białymstokiem Zachód a Ploskami. Rok kończy się podsumowaniem działań przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Rok mijający obfitował w działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która uzyskała dodatkowe decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zainicjowano budowę trzech segmentów ekspresowej trasy S19. Łączna długość tych nowych odcinków wynosi 41,7 km, a kontrakty na ich budowę są warte 1,37 mld zł. Obecnie realizowane projekty to: odcinek Malewice – Chlebczyn (około 25 km), odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,2 km) oraz odcinek Deniski – Haćki (6,5 km).

Jako rezultat rozpoczęcia prac nad tymi odcinkami S19, które ruszyły w 2023 roku, teraz jest siedem sekcji w fazie budowy spośród trzynastu, na które podzielono trasę S19 na terenie województwa podlaskiego. Na koniec tego roku łączna długość wszystkich odcinków trasy ekspresowej S19 w budowie wynosi 96,8 km (w tym dwujezdniowy odcinek DK19 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości 5,2 km, znajdujący się przy przejściu granicznym w Kuźnicy).

W 2024 roku, GDDKiA zawarła również trzy umowy dotyczące projektowania i budowy nowych odcinków S19 o łącznej długości 45,9 km z kosztem oszacowanym na 1,49 mld zł. To część trasy S19 północ od Białegostoku, prowadząca przez Sokółkę, Czarną Białostocką, węzeł Białystok Północ, aż do węzła Dobrzyniewo. Planowane zakończenie prac nad tymi segmentami S19 przewidziano na lata 2025-2028.